آشنایی با عملیات نجات

rescue
آشنایی با نجات

آشنایی با نجاتگر

حادثه هیچ گاه خبرنمی کند و معمولاً در زمان و مکانی پیش می آید که انتظار بروز آن نمی رود . ممکن است خطرناک ترین حادثه به علت کوچکترین غفلت یا سهل انگاری بروز نماید و از طرفی هرنوع حادثه ای نیز خطرناک و مرگ آور نیست ؛ بلکه عدم رسیدگی بموقع و یا ناآگاهی درخصوص مقابله صحیح و فنی باآن می تواند موجب مرگ و یا نواقص جبران ناپذیرجسمانی باشد . بنابراین مسأله آموزش افراد از سطح مدرسه ، کارگاه ، خانه و کارخانه در اصول خودامدادی یک امر مهم و ضروری است ، که می تواند از آن به عنوان یک فریضه واجب یاد کرد و افراد متعهد و آشنا به این اصول را به عنوان کسانی که به وظیفه اخلاقی ووجدانی عمل می کنند تلقی نمود . استفاده از روشهای ابتکاری نجات می تواند عامل موثری در نجات بموقع جان انسانها باشد ؛ مثلاً گاهی اوقات در حریقها وضعیتی پیش می آید که شخص بیمار در اتاق پراز دود گرفتار می شود ، کودکی در داخل گهواره در محل حریق جا می ماند وافراد خانواده ، در اتاق ساختمان چند طبقه ای به علت وجود حریق و یا حادثه دیگری گرفتارمی شوند .

اگردرهنگام خواب دراواسط شب گرفتارزلزله هولناکی شده ایم ، آیا هیچ فکر کرده اید دراین موقع چه بایستی کردودرلحظاتی که زمان ، نقش مهمی را ایفا می کند نجاتگربایستی باکدام وسیله ابتکاری درفکرنجات جان انسانها باشد ؟

هدف این مجموعه طریقه نجات با استفاده از وسایل تخصصی ، ابتکارات شخصی و گروهی و به کارگیری تجربه است تادر موقع اضطراری از آن استفاده گردد . همواره می توانید این روشها را با همکاران و حتی در منزل خود وبا افراد خانواده تمرین و مرورکنید .

نجات چیست ؟

نجات عبارت است از یک سری عملیاتی که منجر به رهایی افراد زنده از شرایط بحرانی و بدام افتاده می شود و همچنین انجام کمکهای نخستین برروی آنها که از وخامت حال افراد جلوگیری نماید .

کارهای عملی ، اساس آموزش نجات است و آموزش عملی یا تئوری برای تفهیم مسؤولیت ها و فهم بهتر کارهای عملی به کار می رود و آموزش شفاهی به تنهایی دارای ارزش کمی بوده و همچنین نمایش یک عمل نجات بدون اینکه نجاتگران عملاً و شخصاً آن را انجام ندهند فایده چندانی ندارد .

مهارت ، انضباط و کار دسته جمعی که با اطلاعات فنی توأم باشد ، از جمله عوامل بسیار مفید در عملیات نجات هستند . این عوامل را فقط با کارعملی وواقعی می توان به دست آورد . کارنجات ، یک عمل کاملاً فنی است و اجرای صحیح آن احتیاج به آموزش و تمرین و مهارت خاص دارد . افرادی که بخواهند در مرحله اولیه و ابتدایی تا قبل از رسیدن دسته های متخصص و تعلیم دیده ؛ عملیات نجات را انجام دهند بایستی توجه داشته باشند که چه کارهایی را باید در مرحله اجرا درآورند . کلیه عملیات نجات باید به طورگروهی و دسته جمعی انجام شود و بایستی دستورات فرمانده گروه را دقیقاً و بموقع اجرا کنند ؛ زیرا ممکن است جان مصدوم و شاید جان خود نجاتگر نیز به خطرافتد و این بستگی به اطاعت و اجرای حتی کوچکترین دستورفرمانده گروه دارد.

وظیفه نجاتگر درعملیات نجات از آوار:

به طور معمول هرنجاتگر در هنگام بروز رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی وبه وجود آمدن ساختمانهای فروریخته ۵ وظیفه دارد :

۱_ نجات جان افراد از طریق بیرون آوردن سریع و فوری آنها از زیر آوار و خرابه های ساختمان های آسیب دیده در نتیجه حملات هوایی دشمن ( آتش سوزی ، سیل ، زلزله و یا هر گونه سانحه دیگر ) .

۲_ انجام کمکهای نخستین درباره اشخاص گرفتارشده و اعزام آنها به مراکز درمانی برای معالجات بعدی .

۳_ اقدامات لازم در زمینه نگهداری موقت یا انهدام کامل ساختمان های آسیب دیده و ساختمان هایی که ریزش آنها خطرناک تر است و یا تصمیم درباره خرابی آنها که موجب قطع عبورو مرور می شود و یا در کاروفعالیت واحدهای امداد ونجات مانع ایجاد می کند .

۴_ کمک به گروه های متخصص پاک کننده خرابی ها و اقدام به توسعه معابر محلهای آسیب دیده ، به منظور تسهیل در حرکت وسایل نقلیه و دستگاه های مکانیکی .

۵_ جستجو و پیدا کردن و جمع آوری اجساد ، هرچند که این وظیفه جزء مأموریت و مسؤولیت های مستقیم گروه نجات نیست ، ولی در مواقع اضطراری بناچار باید در مورد توجه قرار گیرد .

انجام کمکهای نخستین ، یکی از مسؤولیت های پراهمیت گروه نجات است ؛ ولی همیشه باید در نظر داشت که مسؤولیت این گروه دروهله اول رهایی و نجات آسیب دیدگان است که در ساختمان های آسیب دیده و یازیرآوارها ودود ، به دام افتاده و مصدوم شده اند .

فرماندهی نجات :

همواره سازمان مسئول نجات در پاسخگویی به بلایا و حوادث از یک فرمادهی کل عملیات زیرنظراستاد مدیریت سوانح تشکیل و به رده های مسئول ولی کوچکترتقسیم می شود .

ستاد مدیریت سوانح دارای یک واحد متمرکز بانام اتاق بحران می باشد که وظیفه هماهنگی ، راهبری و کنترل کلیه کلیه مسائل پیرامون یک رویداد غیر مترقبه را به عهده دارد . نمایندگان کلیه واحدهای مسئول در جریان عملیات امداد و نجات دراین اتاق حضور خواهند داشت تاضمن هماهنگی بایکدیگر ، نیروهای تحت فرمان را هدایت نمایند .

هدف نجات و نجاتگری

۱_ کارهای عملی ، اساس آموزش های نجات است . آموزش عملی ویا تئوری برای فهم فرآیند عملیات به کار می رود وآموزش شفاهی به تنهایی دارای ارزش کمی بوده و همچنین نمایش یک عمل نجات بدون اینکه نجاتگران عملاً و شخصاً آن را انجام ندهند ، فایده چندانی نخواهد داشت . مهارت ، انضباط ، درکارهای دسته جمعی اگر با اطلاعات فنی توأم شود ، تنها عواملی هستند که درعملیات مفید خواهند بود و این عامل را نمی توان به دست آورد مگر با کار عملی و واقعی .

۲_ باید به نجاتگران ویا کارآموزان گفته شود که کاررا عملاً انجام دهند نه این که فقط چگونه انجام دهند . در کلیه تمرینهایی که کار عملی نجاتگران مورد لزوم است ( به عنوان مانور یا نمایش ) بایستی نجاتگران آن را به عنوان عملیات واقعی نجات تلقی کنند .

۳_ برنامه های آموزش نجات را تا آنجا که ممکن است پی درپی و منظم انجام دهید ؛ زیرا این عمل باعث سهولت در آموزش و ایجاد علاقه درکارآموزان خواهد شد .

هرموضوع از برنامه آموزشی باید با توجه به اصول زیر تهیه شود :

الف . آنچه یک فرد با دستهایش انجام می دهد ، می فهمد و به خاطر می سپارد .

ب . وقتی که یک فرد آنچه را که توسط دیگران آنجام می گیرد می بیند ، تقریباً آن را به خاطر می سپارد .

ج . آنچه یک فرد می شنود و دیگران آن را تشریح می کنند ، آن را خوب درک نکرده و کمتر درخاطرش می ماند.

۴_ درهرنوع آموزش ، همیشه بهتر است یک چیز را هر اندازه هم ساده باشد نشان بدهید ؛ نه این که درباره آن فقط گفتگو کنید . مخصوصاً این عمل در آموزش نجات بیشتر اهمیت دارد ؛ زیرا از یک طرف موضوع نجات یک کار عملی است و از طرف دیگر نوآموزان کسانی هستند که آموزش راازطریق به کار بردن دست های خودبهتر فرامی گیرند .

۵_ سادگی ووضوح چه درنمایش و چه درتوضیح عملیات نجات ، ازنشانه های آموزش خوب به شمار می رود .

این دو موضوع را فقط از طریق تفکر دقیق ، تهیه عملیات پیش از آن آموزش وبه خاطر سپردن موضوع آموزش می توان کسب کرد . تا آنجا که ممکن است ازتوضیح جنبه های عملی اجتناب کنید ؛ زیرا باعث اغتشاش فکر کارآموزان به ویژه در مراحل اولیه آموزش می شود . به همین علت است که درباره عملی بودن آموزش های نجات تأکید می شود .

٦_ اکثر افرادی که برای خدمت در عملیات نجات داوطلب می شوند ، کسانی هستند که عادت دارند با دست های خود کار کنند و هنگامی که به آنها نشان داده شده که چگونه کاری را انجام دهند ، به طور طبیعی سعی خواهند کرد که آن کار را طبق دستور ، عملاً انجام دهند .

٧_ برنامه آموزش نجات ، شامل مواردی است که نوآموز برای حفاظت خود و یا حفاظت واحدی که به آن تعلق دارد ، نیاز داشته و همچنین شامل مواردی است که اورا یک نجاتگر ورزیده به بار آورد .

۸_ در مرحله اول آموزش ، نجاتگران باید به اصولی که مورد لزوم خود وگروه مورد نظراست آشنا شده وآن را به کاربرند و چنانچه مایل باشند می توانند آموزش های دیگری را که آموزش تکمیلی یا بازآموزی نامیده می شود فراگیرند تابرای انجام وظایف مهمتری آماده شوند .

9_کلیه نجاتگرانی که آموزش مقدماتی را فراگرفته اند ، هرسال می بایست در آموزش های یادآوری و همچنین در تمرینهای موردی شرکت کنند .

10_ عملیات نجات و کمک های اولیه مکمل یکدیگرند وچنانچه بخواهیم عملیات نجات کاملاً موثر باشد ، دانستن اطلاعات پایه ای کمک های اولیه برای نجاتگران ضروری است ؛ بنابراین هرنجاتگرباید این دوره را پشت سرگذرانده و در واقع برنامه نجات مقدماتی و سبک و سنگین را همراه با فنون کمک های اولیه طی کند .

11_ در جهان ، آموزشهای زیادی وجود دارد که مخصوص آموزش مربیان نجات است . بدیهی است که هر آموزشگاهی که به وسایل آموزش فنی و استادان کارآموزده و مطلع مجهز باشد ، می تواند مربیان نجات با استاندارد عالی آموزش دهد .

نکات مهم در عملیات نجات

در یک عملیات نجات معمولاً باید چند نکته مهم را رعایت کرد که به شرح زیراست :

1_ خونسردی کامل و نترسیدن ازصحنه حادثه یا کنترل اعصاب و روان .

2_ از افرادی که مکان حادثه را می شناسند ، دقیقاًمشخصات محل افرادی که درآن مکان سکونت یا کارمی کردند را سئوال کنید تا هنگام عملیات نجات و اطفای حریق با سرعت و دقت بیشتری کار کنید .

3_ با توجه به شناخت توان نیروهای نجاتگر( از نظر آمادگی جسمانی _ روحی و تخصصی ) حاضر در عملیات ، باید از آنها به تناسب استفاده کرد .

4_ بایستی با سرعت عمل ، از حداقل زمان حداکثر استفاده را کسب کرد .

5_ بهره وری ازکمترین امکانات و تجهیزات موجوددرعملیات ازنکات مهم پاسخگویی درصحنه آسیب می باشد .

6_ خارج کردن افراد مصدوم و گرفتار در حادثه به ترتیب اولویت : اول کودکان ، دوم افراد مسن و سالخورده ، سوم بانوان ، چهارم آقایان ( این ترتیب گاهی در عملیات بنابرصلاحدید فرمانده گروه تغییر می یابد .

7_ برحسب شکل وقوع حادثه ، نوع عملیات مربوط به آن را تعیین کنید .

8_ قطع سریع سیستم آب ، برق و گازرسانی محل حادثه .

9_ اگر در مهار آتش سوزی از خاموش کننده های دستی و یا لوله آب آتش نشانی استفاده می کنید ، به صورت ( جارویی ) یا رفت و برگشت کوتاه ، مواد اطفایی را روی آتش بپاشید .

10_ برحسب نوع آتش و مواد سوختنی ، باید از مواد اطفایی خاص آن استفاده شود . حتماً سعی کنید که مرکز آتش را پیدا کنید و مواد اطفایی را برآن محل بریزید ؛ زیرا آتش سریع تر خاموش می شود .

کار گروهی در عملیات نجات

انجام عملیات نجات احتیاج فراوان به همکاری و کارگروهی و به اصطلاح کار دسته جمعی دارد ؛ به همین دلیل است که از آغاز آموزش بایستی اهمیت فوق العاده همکاری و کارگروهی را به افراد سرویس نجات به طور دائم تذکر و روح همکاری را در آنها پرورش داد .

· روح همکاری به طریق زیر پرورش داده می شود :

الف . تشکیل تیم های کار ، حتی برای ساده ترین تمرین های آموزشی .

ب . تعیین یک فرمانده آموزش دیده برای هرگروه .

ج . اجازه دهیم که روح همکاری طبیعی در گروه تقویت شود .

د . هویت اعضا هر گروه را محفوظ بداریم و احترام قائل شویم و حتی الامکان از تعویض افراد گروه های مختلف با هم خودداری کنیم . این تدبیر ، حس دوستی افراد با یکدیگر رادرداخل گروه تقویت و تفاهم بهتری بین افراد گروه ایجاد می کند .

ه . کفایت و وضع کلی یک گروه را با گروه دیگر مقایسه کنیم ( ارزیابی )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد