راننده خوب چه کسی است
راننده خوب کسی است که در هر شرایطی اعم از وضعیت ناایمن جاده ویا خیابان شرایط
بدجوی وضعیت اتومبیل و بیتوجهی رانندگان دیگری طوری رانندگی نمایند که موجباتی
برای تصادف بوجود نیاورد.
اگر میخواهید رانندگی کنید سؤالات زیر را از خود بکنید:
آیا
1-هوشیار هستم.
2-ناراحتی جسمی روانی ندارم.
3-در حالتی هستم که وظایف رانندگی را به خوبی انجام دهم.
4-تمرکز افکار دارم.
در غیر اینصورت از رانندگی اجتناب نمایید.
بازدیدهای ایمنی هنگام رانندگی
کلیه رانندگان شرکت موظفند هر روز قبل از سوار شدن به اتومبیل خود بازدیدهای زیر را به
عمل درآورند.
1-بازدید لاستیکها ( کم بادب و پنچر بودن)
2-چراغها
3-بنزین، روغن و آب
4-شیشهشوی
5-برف پاک کن
6-تمیز بودن شیشهها
7-چراغهای راهنما
8-بوق
9-تمیز بودن آیینهها
10-کارکردن دینام
11-ترمزدستی
پس از نشستن روی صندلی اتومبیل بازدیدهای زیر را انجام داده و نکات ایمنی آنرا بخاطر
داشته باشید.
1-ترمز: در اولین حرکت ترمز را امتحان نمایید.
2-فرمان: فرمان را از نقطه نظر آزاد بودن و یا سفت بودن امتحان نمایید.
3-زاویه دستها روی فرمان: دستهای خود را به حالت ساعت 10/10 دقیقه روی فرمان قرار دهید. زیرا در این صورت تسلط بیشتری خواهید داشت.
4-آیینهها: چشم سوم راننده هستند بمنظور حداکثر استفاده از دید آنها را تنظیم نمایید.
5-تنظیم صندلی: بمنظور راحتی و تسلط بیشتر هنگام رانندگی صندلی خود را تنظیم نمایید.
رانندگی ایمن
اکنون گه بازدیدهای خود را انجام دادهاید میخواهید به رانندگی بپردازید نکات ضروری زیر را
فراگیرید.
1-از منتهی الیه سمت راست خود برانید رانندگی وسط جاده ویا خیابان خطرناک است.
2-در جادهها و خیابانهای فرعی هنگام رسیدن به جهار راهها حتماً توقف کامل نمایید.
3-در گردش به راست یا چپ از چراغ راهنما استفاده نمایید.
در صورت خراب بودن تا رسیدن به تعمیرگاه از دست برای علامت دادن استفاده نمایید.
4-سرعت
بخاطر داشته باشید همیشه با سرعت مطمئنه حرکت کنید زیرا هرچه به سرعت مطمئنه
نزدیک شوید زمان واکنش بشما کمک میکند که حادثه نداشته باشید.(70 -80 )کیلومتر
5-زمان واکنش
زمان واکنش افراد با یکدیگر متفاوت است و بستگی به وضع جسمانی و روحی افراد دارد در
شرایط عادی زمان واکنش انسان در حدود 7/0 ثانیه میباشد، اگر با سرعت 50 کیلومتر در
ساعت رانندگی کنید قبل از اینکه پا را روی پدال ترمز فشار دهید 10 متر را تا زمان واکنش طی خواهید کرد.
6- در محلهائیکهبا تابلو (ایست ) مشخص گردیده است حتماً متوقف شوید اگر دید شما
سر چهار راهها محدود است بهتر است به آرامی و با احتیاط حرکت کنید تا جائیکه دید شما
کامل گردد.
7-گردش به چپ
همیشه گردش به چپ را به احتیاط انجام دهید زیرا این گردش اغلب منجر به تصادف شده
است برای اینکار بهتر است موارد زیر را انجام دهید.
الف- به آیینه نگاه کردن و اتومبیل را در منتهی الیه سمت چپ بطوریکه چرخهای جلو نزدیک
محل خطکشی باشند قرر دهید.
ب - در راههای باریک کوشش کنید از خط وسط تجاوز نکنید.
ج - قصدخود را برای گردش به چپ با دادن علامت (چراغ راهنما و یا دست) به راننده روبرو و
پشت سر اطلاع دهید.
8- سبقت گرفتن
در صورتیکه قصد سبقت گرفتن دارید دستورالعملهای زیر را بکار ببندید.
الف - به آیئنه نگاه کنید تا از وسائط نقلیه پشت سر اطمینمان حاصل کنید.
ب - دید کامل از جلو داشته باشید.(دید مطمئنه)
ج - با زدن بوق در روز و با زدن چراغ در شب راننده جلوئی را خبر دهید.
9-دور زدن
هنگام دور زدن به منتهی الیه دست راست رفته و توقف کنید و پس از اطمینان از سمت
عقب و جلو عبور ماشین و افراد پیاده مخصوصاً موتور سیکلت را کامل کنترل و سپس دور بزنید.
10-پارک کردن
الف - هرگز دوبله پارک نکنید حتی برای لحظاتی کوتاه.
ب - اتومبیل خود را طوری پارک کنید که در جلو و عقب اتومبیل شما فضای کافی وجود
داشته باشد.
ج - هنگام خروج از پارک مواظب اتومبیلهائی که از جلو و عقب شما میآیند باشید.
د - در مناطق ممنوعه به هیچ عنوان پارک نکنید.
ه - در محل عبور عابرین پیاده پارک نکنید
11-هنگام عبور ماشینهای آتشنشانی و آمبولانس بلافاصله به منتهی الیه سمت راست
خود پارک نمائید.
12-قدرت دید و بینایی
الف - اگر برای دیدن و تشخیص احتیاج به عینک دارید هنگام رانندگی حتماً از آن استفاده
نمائید.
ب - هنگام رانندگی به دورترین نقطه مسیر خود نگاه کنید تا بتوانید در مرکز خط مسیر
خود عبور کنید.
ج - تصویر بزرگ وکاملی از مسیر خود را که شامل پیاده روههای دو طرف و ساختمانهای
اطراف است در نظر بگیرید.
د - از خیره شدن به یک جسم پرهیز نمائید.
ه - هنگام ورود به تقاطع اول سمت چپ سپس به راست نگاه کنید این حرکت باید هر5
ثانیه یکبار انجام شود.
رانندگی در شب
واضح است که رانندگی در شب بمراتب مشکلتر از روز است. تاریک بودن هوا استفاده از
چراغها، آسفالت خیابانها، خطای چشم، بارندگی شبانه، انعکاس نور خیابان عدم دید
کافی همگی عواملی هستند که رانندگی را مشکلتر نموده و نتیجتا احتیاطً بیشتری
را موجب میشود.
آمار تصادفات نشان میدهد که اغلب تصادفات بین ساعتهای 5 تا 8 بعد از ظهر بوقوع پیوسته
است.
متخصصان ایمنی ترافیک میگویند که وقتی غروب میشود یا روشنائی روز به تاریکی میرود
بدترین زمان رانندگی است. در این زمان نور چراغها بیتاثیر است و نورطبیعی نیز بیاثر و
رفت و آمد نیز مزید بر علت. در شب راننده باید برای تشخیص به نور چراغهای اتومبیل خود
و نور چراغهای اتومبیلهای دیگر و یا چراغهای راه متکی باشد. چراغهای بالا و پر نور اتومبیل
باید اجسام را تا 110 متری و چراغهای پائین تا حدود 30 متری روشن کنند. بیاد داشته باشید
که چراغها بتدریج و در طی زمان نور خود را از دست داده و یا تنظیم آنها بهم میخورد، همیشه
شیشه چراغها را تمیز نگه دارید و هر چند وقت یکبار چراغها را تنظیم نمائید.
هنگام برخورد با اتومبیلی که از روبرو میباید با نور پائین حرکت کنند. در چنین مواقعی اگر طرف
مقابل با نور بالا حرکت میکند از سرعت خود بکاهید و به منتهی الیه دست راست بروید تا از
نور شدید در امان باشید. بیاد داشته باشید که در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند
هنگامیکه در خیابانی نور کافی نباشد تشخیص افراد پیاده مشکل است و بخصوص اگر آنها
لباس تیره پوشیده باشند و برعکس اگر نور شدید باشد باز خطرناک میباشد سرعت کم و
هوشیاری مداوم لازمه رانندگی بیخطر در شب است.
اقدامات ایمنی در شب
1-هنگام شب حدود 15 کیلومتر سرعت خود را تقلیل دهید از کشش و توقف اطلاع داشته
و سعی کنید سرعتتان از برد نور چراغ افزایش نیابد.
2-همانطوریکه قدرت بینایی در شب کم میشود دید دیگران نیز محدودتر است در موقع توقف
و پارکینگ سعی کنید از مسیر و راه عبور اتومبیلها خارج باشید.
3-عابران مشکل مهمی بشمار میروند هوشیار باشید و برانید گه حق تقدم با آنها است.
4-با اتومبیل جلوئی فاصله بیشتری را رعایت کردن و متوجه علائم آن باشید.
5-در مورد برخورد به اتومبیل مقابل حتماً از نور پائین استفاده نمائید.
6-با کوچکترین احساس خستگی و خوابآلودگی از راننده دیگری استفاده نمائید یا از
ماشین
پائین آمده و برای مدتی به استنشاق هوای آزاد بپردازد.
7-چراغهای داخل اتومبیل را روشن نگذارید.
پیشگیری از حوادث هنگام خطر
فرض کنید در یک شاهراه رانندگی میکنید و یکمرتبه متوجه میشوید اتومبیلی از روبرو از
مسیر
خود منحرف و بسرعت بطرف شما میآید، آیا میدانید چه کنید؟
- آیا اقدام شما صحیح است یا غلط.
- آیا دستپاچه میشوید یا خونسردی خود را حفظ میکنید. واضح است تا با خطر روبرو
نشوید
نمیدانید چه خواهید کرد علاوه برآن خطرهای حقیقی را نیز نمیتوانید تمرین کنید
پس چه
کار باید کرد؟
بهتر است در خود مهارتی را به وجود آورید تا بتوانید قبل از هر حادثهای قدرت تفکر و
دفاع را در
ضمیر خود بوجود آورید.
شرایط خطرناک هر لحظه ممکن است برای شما بوقوع بپیوندد پس بهتر است اقدام
دفاعی را
برای هر یک از آنها بخاطر بسپارید.
1-اگر ترمز ماشین از کار افتاد
با سرعت رانندگی میکنید و با خطر مواجه میشوید، پا را روی پدال ترمز فشار میدهید،
اما
ترمز کار نمیکند در این صورت چه کار میکنید، دستپاچه میشوید؟ یا به آرامی تصمیم
صحیح
اتخاذ مینمائید؟ کدامیک؟
الف - در صورتیکه با چنین وضعیتی دچار شدید با خونسردی کامل ماشین را در دندهای
سنگینتر
قرار داده و به تدریج به دنده یک برسانید و در همان حال از ترمز دستی نیز استفاده نمائید.
ب - در راههای کوهستانی سر پیچها و سرازیریها خطر جدیتر است از برآمدگیها، اجسام
ثابت کناره جاده، تل خاک یا برف، نرده و حتی ماشینهای پارک شده کنار جاده اجسامی
هستند که اگر به پهلو به آنها برخورد نمائید اتومبیل را متوقف میکند، بدیهی است که باید
از دندهها و ترمزدستی استفاده شود.
توجه کنید که در اینصورت اتومبیل شما ممکن است آسیب فراوان ببیند اما خطرناکتر از آن
نیست که از توی دره سر درآورید.
اگر پا روی پدال ترمز فشار دادید و پدال سفت بود و ترمز نگرفت بلافاصله پا را برداشته و دوباره
این کار را انجام دهید(تکرار نمائید)
2-لغزیدن واز کنترل خارج شدن
فرمان دادن سریع، تغییر مسیرها، ترمز شدید مخصوصاً در مواقع بارندگی و یخبندان باعث
میشود که اتومبیل از کنترل خارج شده و مانند سرسره به یک طرف با حالتی خطرناک حرکت
کند.
الف- اگر قسمت عقب اتومبیل میلغزد فوراً پای خود را از پدال گاز بردارید اولین عکسالعمل
معمولی شما آن است که مقابل جهتی که اتومبیل میلغزد فرمان بدهید چنین کاری خطرناک
است، شما با این عمل به تصادف و خطر نزدیک میشوید. عمل صحیح آن است که فرمان را به
همان طرفی که اتومبیل میلغزد بچرخانید ولی احتیاط را از دست ندهید.
ب-هنگام لغزیدن ترمز نگیرید.
ج - میتوانید با در نظر گرفتن شرایط با فشاردادن و آزادکردن مقطع به ترمز از سرعت خود بکاهد.
3-اگر پدال گازگیر کرد
الف - دستپاچه نشوید- اگر در اتوبانها یا جادههای خارج از شهر هستید که خلوت بوده و
فرصت کافی ندارید، میتوانید پدال را با نوک کفشتان آزاد کنید و یا اینکه از سایر سرنشینان
کمک بگیرید.
ب - در هنگام رانندگی هرگز برای رفعگیر پدال به پائین خم نشوید.
ج - بهترین راه خاموش کردن موتور است (مواظب باشید که در اتومبیلهائیکه به فرمان و
ترمز هیدرولیک مجهزند اگر موتور از کار بیفتد فرمان دادن و ترمز کردن مشکلتر میشود.)
د - میتوانید دنده را آزاد کرده و کلاج گرفته و سپس ترمز کنید.
(گرفتن کلاج بدین منظور است که اگر موتور ماشین شما بدون بار دور زیاد کار کند ممکن
است به قطعات ماشین آسیب برساند.)
4-اگر چراغ پرنور اتومبیل شما ناگهان خاموش شود
الف - بلافاصله یک عمل انجام دهید: بدون تغییر جهت دادن فرمان فوراً ترمز بگیرید توجه کنید
که ترمز شدید باعث سرخوردن نشود. سعی کنید با تصویری که از جاده در مغزتان دارید منتهی
الیه راست جاده بروید.
ب - بلافاصله بعد از توقف با هر وسیلهای که در دسترس دارید (روشن کردن آتش چراغهای دستی)
رانندگان دیگر را مطلع نمائید.
ج - سر باطری و فیوزها را آزمایش نمائید احتمالاً نقص از آنهاست.
5-اگر لاستیک اتومبیل شما دفعتاً پاره شد
الف - فرمان اتومبیل را محکم در دست خود نگه دارید، اگر لاستیک جلو باشد در ماشین کشش
زیادی بطرف لاستیک پاره بوجود میآید، پاره شدن لاستیک عقب باعث حرکت قسمت عقب
اتومبیل به چپ و راست میشود.
ب - از گرفتن ترمز شدید خودداری نمائید. به آرامی ترمز بگیرید. ترمز گرفتن ناگهانی باعث میشود
که اتومبیل از کنترل خارج شده و دور خود بچرخد.
6-باز شدن ناگهانی درب پوششی موتور
به آرامی ترمز بگیرید. برای دیدن از کنارهآهای شیشه و گاه از زیر درب پوششی میتوانید تا توقف
کامل استفاده نمائید.
7-اگر اتومبیل شما آتش گرفت
الف- همیشه یک عدد خاموش کنندهی دستی کوچک 500 میلی لیتر یا 1 لیتری از نوع هیدروکربورهای
هالوژنی و یا پودری داخل ماشین داشته باشید تا در صورت وقوع آتشسوزی به ماشین شما خسارت
کمتری وارد آید.
ب- آتشسوزی اتومبیل بیشتر در اثر اتصالی و نقص فنی در سیستم برق است. بدون داشتن ابزار
نمیتوانید بست واتصال باطریها را قطع نمائید. از دسته جک خود که معمولاً در صندوق عقب دارید
استفاده نموده و سیمهایی را که در حال سوختن هستند جدا کنید. مسلماً خرج سیمکشی مجدد از
خسارت کلی ماشین کمتر است. سیمهای مشتعل را با دست نگیرید چون داغ بوده و دست شما را
میسوزاند. بهتر است از پارچه کلفت یا دستکش استفاده نمائید.
ج - در صورت نداشتن خاموش کننده دستی از هر و سیله دیگری که بتواند به شما در خاموش کردن
آتش کمک کند استفاده نمائید. شن و ماسه کنار جاده، پارچهآهای مرطوب و……..
ایمنی و رابطهی آن با سرعت
آیا میدانید که:
- ایمن بودن از خطر تصادف بتناسب سرعت به عوامل زیر دارد:
الف - شرایط عمومی
ب - تمرکز حواس و مهارت
ج - وضع مکانیکی اتومبیل
- در سرعت زیاد به علت سبقت گرفتنهای بیحساب، و عدم کنترل اتومبیل ضریب حادثه بیشتر
خواهد شد.
- استهلاک اتومبیل بیشتر میشود، زیرا تعداد ترمزها زیادتر و لاستیک سائی بیشتر خواهد شد.
- هر اندازه سرعت شما بیشتر باشد بهمان نسبت احتیاج به تمرکز فکر و حواس بیشتری دارید.
- متمرکز نمودن فکر و حواس در مدتی طولانی خسته کننده بوده و نتیجتاً قدرت کنترل را کمتر خواهد کرد.
- اگر هنگام سبقت گرفتن اتومبیل جلو سرعتی مساوی سرعت اتومبیل شما دارد جلو زدن از او عمل
عاقلانهای
است.
- در نقاط پرجمعیت و مسکونی محدودیت سرعت 50% کیلومتر در نظر گرفته شده است و علت آن است
که عابرین بتوانند سرعت شما را ارزیابی کنند. هرگز با سرعت خود آنها را غافلگیر نکنید.
- در شب دید شما کم میشود پس باید از سرعت خود بکاهید.
تفاوت کشش ترمز در راه آسفالت خشک یا خیس و یخبندان در صورتیکه لاستیکها، چرخها و ترمزها کاملاً
خوب باشند بسیار زیاد است جهت متوقف کردن و ترمزکردن به این جدول توجه کنید.
سرعت کیلومتر در ساعت | راه آسفالت خشک (متر) | راه خیس (متر) | یخبندان (متر) |
50 | 15 | 18 | 50 |
70 | 25 | 36 | 90 |
80 | 40 | 62 | 140 |
100 | 60 | 99 | 200 |
رابطه سرعت و ترمز
فاصله و سرعت در ارتباط با ترمز از عوامل مهم رانندگی است شما خودتان میتوانید با یک آزمایش ساده
میزان مؤثر بودن ترمزهای خود را بدانید. این جدول رابطه سرعت و فاصله و مؤثر بودن ترمزها را نشان میدهد.
هنگامیکه درصد مؤثر بودن ترمزها به 50 رسید به خطر نزدیک شدهاید. بلافاصله لنت ترمزها را بازدید و تعویض
نمائید. در این جدول میزان سرعت برحسب کیلومتر در ساعت و فاصله برحسب متر اندازهگیری شده است.
در ستون اول درصد مؤثر بودن ترمزها نشان داده شده است.
90km/hفاصله (متر) | 60km/hفاصله (متر) | 45km/hفاصله (متر) | 30km/hفاصله (متر) | 15km/hفاصله (متر) | درصد مؤثر بودنترمزها |
36 | 158 | 9 | 3/9 | 9/0 | 100% |
39/9 | 7/17 | 9/9 | 5/4 | 30/1 | 95% |
42/6 | 9/18 | 5/10 | 8/4 | 20/1 | 85% |
45 | 1/20 | 4/11 | 1/5 | 20/1 | 80% |
48 | 3/21 | 12 | 4/5 | 20/1 | 75% |
55/5 | 6/24 | 8/13 | 3/6 | 5/1 | 65% |
72 | 1/32 | 18 | 1/7 | 1/2 | 50% |
120 | 4/52 | 30 | 2/13 | 3/3 | 30% |
180 | 1/80 | 45 | 1/20 | 1/4 | 20% |
منبع مطالب راننده خوب چه کسی است :
بخش حفاظت و ایمنی وب سایت توانیر http://www.tavanir.org.ir/power-tech
ابتدای صفحه
سه قانون درباره خطاهای انسانی human error
قانون اول :
بهترین افرادممکن است بدترین خطاها را مرتکب شوند .
علت این امر مشخص است چرا که اغلب بهترین ها در یک سازمان مسئولیت فراوانی را عهده دار
میشوند یا بیشترین مسئولیت بر عهده آنها قرار می گیرد .بنا براین هرکس کار بیشتری انجام دهد
احتمال بروز خطا در او بیشتر میشود .
قانون دوم :
سرزنش وتنبیه در مورد پرسنلی که قصد ونیت آنها خوب بوده اما اقدامشان به نتایج از پیش برنامه
ریزی شده نمی رسد درست ومناسب نخواهد بود ما باید به آنها فرصت دهیم تا از اشتباهات خود
درس بگیرند .
قانون سوم :
پی بردن به خطاهای انسانی آغاز جستجو درباره یافتن علت هاست نه پایان کار
منبع :نشریه راهبردشماره 7
سلام
ممنون
قانون ها هم خیلی مفید بود
برقرار باشی
اینو خصوص میخوام فقط خودتون بخونین . گاهی خیلی طولانی مینویسین وسط های
خوندن حوصله ی آدم سر میره به نظرم گاهی مطالب رو دو قسمت کنین و در دو پست جدا گانه در طول دو سه روز بنویسین .تصور می کنم اینجوری به هدفتون که خوندن و یاد گرفتن مردمهست بیشتر نزدیک میشین . ببخشین جناب آبتین . این نظر منه .
قسمت آشپزی و وسائل برقی رو چون مربوط به خودم بود خوندم البته من همیشه مواظبم و خوشبختانه هم تا حالا هیچ حادثه ای برای ما پیش نیومده غیر از یک بار که پسرم غذا میخورد و یک تکه گوشت پرید تو گلوش و تنفسش قطع شد و من فی الفور مانور هیملیچ رو اجرا کردم و بچه نجات پیدا کرد . با این حال ممنون که مطالب به در
د بخوری مینویسین .
سلام.


بعد از مدتها دوباره اومدم اینجا. آدرس رو گم کرده بودم.
سپاس بابت آموزش نکات. آشپزیش برای خانوما خیلی به درد بخوره! نه که منم خیلی آشپزی میکنم!
رانندگی رو دوست نمیدارم اصلا
کلا بسیار کارآمد بود پست تون. سپاس فراوان.
در پناه خدا.
سلاااااااااااااام...........
واقعا عالی بود.... اغلب بی توجهی به کوچکترین مسائل باعث بروز حوادثی میشن که چه بسا جبران ناپذیرند
تا حالا بد خواب شدین ؟ [چشمک]
مطلبی رو که انتقادی نوشته بودم خصوصی بود برای چی گذاشتین تا همه ببینن ؟
مفید بود