فلسفه 13بدر / توصیه و هشدارهای ایمنی در سیزده بدر





در مورد روز و عدد سیزده دو اعتقاد متضاد وجود دارد:

 1. این روز را خجسته پنداشته و برای گذراندن بهتر این روز از طبیعت یاری می‌جستند.

2. این روز را نحس دانسته، به همین دلیل برای رفع بلا به دامان طبیعت پناه می‌بردند.

ایرانیان امروزه چون در مورد این روز آگاهی کمتری دارند آن را نحس می‌دانند و برای بیرون کردن نحسی از خانه و کاشانهً خود کنار جویبارها و سبزه‌ها می‌روند و به شادی می‌پردازند. تاکنون هیچ دانشمندی ذکر نکرده که سیزده نوروز نحس است. بلکه قریب به اتفاق روز سیزده نوروز را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند. نخست باید به این موضوع توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال«نحس» و«بد یومن» یا«شوم» شمرده نشده، بلکه چنان چه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاه شماری ایرانی نیز«تیر روز» نام دارد که از آن ِ ستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و نیاکان فرهیخته ی ما از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند. در سیزدهمین روز از تیر ماه، آرش کمانگیر، پهلوان ایرانی با پرتاب تیر، مرز میان ایران و توران را جدا کرد و در پی آن آشتی مردمی را میان توران و ایران که سال ها در جنگ بودند پایدار ساخت. به یادبود او ایرانیان جشن تیرگان را در ماه تیر برپا کردند و سیزدهمین روز از هر ماهی را تیر یا تیشتر نامیدند. فرشتهً مقدس تیر در کیش مزدیستی مقام بلند و داستان شیرینی دارد. در اساطیرایرانی، تِشتر یا تیر ایزد بانوی بارندگی است که در آسمان ‌ها با اسب سپیدی در رهروی است و هرگاه با دیوی به نام اَپوش بجنگد و برنده شود، سالی پر از سبزی و خرمی و باران در پیش است. از همین روی ایرانیان روز سیزدهم فروردین کنار سبزه ‌ها، چشمه سارها و جویبارها می ‌رفتند و به ویژه زنان که نماینده‌ی آناهیتا، ایزد بانوی آب هستند با نوازش سبزه‌ ها و سپردن سبزه ها به آب روان که نشانه‌ی ‌پیشکشی دادن به ایزد بانوی آب ها بود پشتیبانی خود را از ایزد بانوی باران نشان می دادند و با نیایش به درگاه اهورامزدا آرزوی بارش باران و سالی پر از فراوانی و شادی می کردند.


 سبزه گره زدن



 در اساطیر کهن ایران، مَـشـیـه{آدم: آدم واژه‌ی پارسی و کوتاه شده‌ی واژه‌ی اوستایی ایودامَن به معنی نخستین آفریده است که به دیگر زبان‌ ها رفته است} و مَـشـیـانـه(حوا) روز سیزدهم فروردین با گره زدن دو شاخه ی موُرد، برای نخستین بار در جهان پایه‌ی پیوند خود را بنا کردند. امروزه هم دختران و پسران دم بخت با گره زدن سبزه در روز سیزده فروردین با گواه گرفتن نهاد طبیعت، آرزوی پیوندی خوب می کنند. این رسم از زمان کیانیان تقریباً متروک شد ولی در زمان هخامنشیان دوباره شروع شده و تا امروز باقی مانده است. دربارة سابقه رسم گره زدن در روز سیزده بدر می‌گوید: برخی از آداب نوروز به آیین زرتشتی بازنمی‌گردد بلکه مربوط به باورهای مردمان آریایی است که پیش از زرتشت در سرزمین ایران زندگی می‌کردند.

منبع:http://basuchem.blogfa.com/

------------------------


مفاد دستورالعمل ایمنی ذیل را یادداشت کرده و پس از مرور بر اساس اولویت قبل از خروج رعایت نمائید.


-در کنترل منزل هرگز عجله و شتاب بخرج نداده و با خونسردی و آر امش، دقت عمل داشته باشید.

-ضروریست کلیه شیرهای آب را دقیقأ مورد کنترل قرار داده و آنها را ببندید و آخرین فلکه اصلی آب منزل را نیز حتمأ ببندید.
شیر فلکه اصلی گاز را بطور کامل ببندید و همچنین کلیه شیرها و وسایل گاز سوز را بسته و ازآن اطمینان حاصل نمائید.

-در صورتیکه از سیلندرهای گاز مایع استفاده می کنید شیر فلکه آنرا بطور کامل بسته و در محل
امن قرار دهید وقابل توجه اینکه حتی فلکه سیلندرهای خالی گاز را بسته و اطمینان حاصل نمائید.

-کلیدهای اصلی برق را قطع کنید و اگر ضرورتأ یخچال و فریزر باید روشن بماند در اینصورت فقط فیوز برق آشپزخانه را روشن نگه دارید و کلید کلیه وسائل گاز سوز را از پریز خارج نمائید.

-ضایعات از قبیل کاغذهای باطله و روزنامه و مقوا و پارچه و نایلونهای پلاستیکی را اطراف و پشت یخچال و فریزر و وسائل برقی و حرارتی قرار ندهید.

-با توجه به بسته بودن درب و پنجره ها دمای داخلی منازل بالا رفته و با توجه به اینکه در مجاورت مواد قابل اشتعال و موتور یخچال و وسائل برقی دیگر که خود ایجاد گرما می نماید ضریب خطر بروز حریق بشدت افزایش می یابد، آتش سوزی اتفاق می افتد و عامل بوجود آمدن بسیاری از حریقها به همین علت است.

-پنجره ها و منافذ را دقیقأ کنترل نمائید . حتمأ شیشه های شکسته را تعو یض نمائید و از بسته
بودن پنجره ها و از مسدود بودن منافذ مطمئن شوید زیرا باز بودن آنها موجب ورود حیوانات خصوصأ کبوتران و گربه و غیره شده و در بسیاری از موارد مذکور عامل بروز حر یق و ناامنی در اماکن می گردد.

-اگر در منزل حیواناتی از قبیل سگ و گربه و پرنده نگهداری می کنید حتما قبل از خارج شدن از
منزل خارج کرده و به همسایگان دیگر بسپارید.

-اگر از شوفاژ جهت گرمایش منزل استفاده مینمائید در صورت امکان شوفاژها را کاملأ خاموش نمائید، در غیر اینصورت شیر رادیاتور را کنترل و کاملأ ببندید.

-از نگهداری هرگونه مواد یا مایعات سریع الاشتعال مانند بنزین و تینر و غیره در منازل جدأ خودداری نمائید.

-کنترل منزل را به کودکان و نوجوانان نسپارید و به اقوام نزدیک خود هم سفارش نمائید که مسئولیت فوق را خود بعهده بگیرند.

-هنگام خروج از منزل و حصول اطمینان از آن حتما کلید ها را به یکی از اقوام و یا همسایگان مورد اعتماد بسپارید تا در فرصتهای مناسب به منزل سرکشی وکنترل نماید.

-در صورتیکه به مسافرت چند روزه می روید، مسافرت خود را به نیروی انتظامی محل اطلاع دهید تا مراقبتهای لازم را بعمل آورند.

-یکی از مواردی که باعث حریق گردیده اتصال زنگ منازل میباشد که در اثر فشار دادن زنگ منازل توسط میهمانان و همسایگان این زنگها دچار اتصال شده و سپس ایجاد جرقه می نماید و انتقال حرارت جرقه به روزنامه ها و فرش و موکت و مواد قابل اشتعال منازل دچار آتش سوزی شده و در اندک زمانی حریق گسترش پیدا میکند . لذا توصیه میشود حتمأ برق زنگ منزل را قطع کنید.

-درصورتیکه از نفت و وسائل نفت سوز استفاده می نمائید توصیه میشود از نگهداری مخازن پلاستیکی و امثال آن در بالکن و راه پله ها خودداری نمائید و از ظروف فلزی دربدار استفاده کرده و در محل امن نگهداری شود.

-ظروف بنزین یا الکل و غیره اگر در پشت پنجره باقی بماند و آفتاب روی آن بتابد آتش میگیرد پس توصیه میشود در محل مناسب و امن نگهداری شود.

-منازلی که دارای سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک و دزدگیر هستند پس از آزمایش از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمائید.

-اگر نمی خواهید از وسائل نقلیه تا مدتی استفاده کنید و آنرا در پارکینگ و حیاط منزل پارک کرده اید از بسته بودن درب آن اطمینان حاصل نموده و مضافأ سیستم برق آنرا بطور کامل قطع نمائید.

-قبل از هر چیز کلیه درهای ورودی و خروجی منزل شامل درب اصلی و کلیه اتاقها را دقیقأ بررسی و کنترل نمائید و از سالم بودن قفل آنها اطمینان حاصل نمائید.

-هنگامیکه تصمیم دارید به مسافرت بروید قبل از حرکت از وضعیت جاده و مسیرها اطلاع حاصل نمائید.

ایمنی در راه و اتومبیل
--تعداد حوادثی که در راه رخ میدهد همیشه بیش از حوادث کار یا خانگی است و با توجه به عواملی که سالهای اخیر موجب حوادثی در مسیر راه شده است و در اخبار و نشریات منعکس گردیده، بحث ایمنی در راه تنظیم شده است لذا رعایت نمودن نکات ایمنی درمسافرت از بوجود آمدن و بروز حوادث احتمالی پیشگیری می نماید.

-اطمینان از سالم بودن اتومبیل (شامل ترمزها، میل گاردان، چرخها و سیستم برق، لوله های بنزین و متعلقات دیگر)

-بهمراه داشتن آچار و لوازم یدکی و زنجیر چرخ و زاپاس و روغن ترمز و تسمه پروانه و علائم هشداردهنده و چراغ قوه و غیره الزامیست
.
-اتومبیل خود را به کمربندهای ایمنی مجهز کرده و هنگام رانندگی از آنها استفاده نمائید.

-آزمایش چراغهای اتومبیل و فلاشر و راهنما و مه شکن و غیره.

-بهمراه داشتن عینک دودی و آماده نمودن آفتابگیر اتومبیل در مواقع مناسب هنگام رانندگی درهوای آفتابی.

-بهمراه داشتن کیف محتوی لوازم کمکهای اولیه ضروری است.

-بهمراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودری الزامیست.


منبع:http://www.mihan24.com/article-1068-0-0-8.html

نظرات 4 + ارسال نظر
یک زن جمعه 12 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:53 ب.ظ http://radepayeman.blogsky.com

سلام. باید گفت : ایول .ممنون از این پست پر محتوا.....ممنون از اینکه فراموش نکردید منو....و ممنون که اومدید خوندید و تو مسابقه شرکت کردید. شخصا به نحسی سیزده اعتقادی ندارم. نه عددش نه روزش نه پلاکش. نه هیچ صورت دیگه اش. پست شما باعث شد برم یه تحقیقی در این زمینه انجام بدم. ممنوووووووون
سیزده بدر خوبی داشته باشید.

دختر نارنج و ترنج جمعه 12 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:37 ب.ظ http://toranjbanoo.com

سلام آبتین بسیار عزیز
مرسی از مطلب عالی ت.. من نمی دونستم این قضیه ی مناسبت بیرون رفتن در سیزده نوروز رو. خیلی متشکرم ازت... و همین طور سبزه گره زدن رو که روایت کردی. جالب بود برام.
برای توصیه ها هم مثل همیشه ممنون. امروز یه ماشین آتش نشانی دیدم کللی یادت افتادم.. مثل همیشه همه به تفریح بودن و اونا به کار.. کللی دعاتون کردم.
شاد باشی عزیزم...

مطهره یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:06 ب.ظ http://ferimoti.blogsky.com

سلام خیلی ممنون از مطالب آموزندت...
واقعا خوشم اومد..جالب بود
کاش فلسفه ی این سبزه رو ماشین گذاشتن و پرتاب شدنشو و ذوق کردن ملت در این حین رو هم بگی

مهدی یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:00 ق.ظ

سلام
مطلب بسیار خوبی بود
برای تمام ایرانیان سالی خوب و خوش وسر شار ازموفقیت و پیروزی آرزو می کنم
در پناه ایزد یکتا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد