مانور امدادو نجات در ارتفاع در مراکز صنعتی

   شرکت صنایع آسه آرد


http://seacave.persiangig.com/image/SAR.jpg


گزارش از: مهدی صادقی (فرمانده عملیات)

از آنجائیکه ایران یکی از 10 کشور حادثه خیز دنیا  با وقوع حوادث پیش بینی نشده طبیعی و غیر طبیعی میباشد و با عنایت به دستاوردهای علمی در خصوص میزان تاثیر آمادگی در کاهش میزان آسیب پذیری ناشی از حوادث و سهم عمده آن در افزایش توان مقابله با حوادث و لزوم رسیدن به استانداردهای عملیاتی امدادو نجات بر آنیم تا با برگذاری مانور نجات در ارتفاع و فضاهای معلق به عنوان حلقه ای از زنجیره مدیریت بحران در ارتباط با کارائی و اثر بخشی منابع و تجهیزات در مقابله با موقعیت های اضطراری وهمچنین ایجاد ارتباط و هماهنگی بیشتر سازمانهای امدادی هر چه بیشتر به استانداردهای تعریف شده در عملیات امدادو نجات نزدیکتر شویم .

.

 http://seacave.persiangig.com/image/baner.jpg

اهداف مانور :

1.      بازسازی حادثه اتفاق افتاده در سال 1386 برای یکی کارکنان بخش مکانیک شرکت که در ارتفاع 33 متری بالای سیلوها دچار آسیب شده بود و توسط تیمهای امدادی از ارتفاع به روش بسکت به پائین منتقل شد.

2.      بررسی راهکارهای پیش بینی شده و عملیاتی نمودن این راهکارها بعد از حادثه فوق توسط مدیریت شرکت مانند نصب پله های اضطراری و سیستم قطع اضطراری خطوط و اینکه این راهکارها تا چه حد در شرایط اضطراری عملیاتی خواهند بود .

3.      تاثیر راه اندازی ایستگاه آتش نشانی توسط مدیریت شهر جدید بعد حادثه فوق و تاثیر توان عملیاتی این ایستگاه در شرایط اضطراری

4.      ایجاد ارتباط و هماهنگی هر چه بیشتر بین نیروهای امدادی شهر جدید

5.      ایجاد هماهنگی و ارتباط بیشتر با مراکز امدادی مانند آتش نشانی و جمعیت هلال احمر شهر و شهرستانهای معین مشهد ونیشابور

6.      تعریف عملیات علمی و نزدیک شدن به استانداردهای نجات در دنیا

7.      فرهنگ سازی امداد و نجات و اهمیت شرایط عمل در بحران

8.      عملیات با تجهیزات جدید توسط تیمهای امدادی

9.      بررسی عملیات امدادو نجات در مراکز با پتانسیل بالای خطر در شرکت

 

سازمانهای برگزار کننده مانور

1.      واحد حراست و آتش نشانی شرکت آسه آرد

2.      واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر جدید بینالود

3.      سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد

4.      سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیشابور

5.      جمعیت هلال احمر خراسان رضوی

6.      جمعیت هلال احمر نیشابور

7.      جمعیت هلال احمر مشهد

 http://seacave.persiangig.com/image/fire-s.jpg

 

زمان بندی عملیاتی مانوردر روز سه شنبه 10/3/1390 :

1.      شروع مراسم و افتتاحیه                       ساعت 10 صبح لغایت 10.30

2.      برگزاری بخش عملیاتی مانور               ساعت 10:30لغایت 11:30

3.      اختتامیه                                       ساعت 11:30

 

مدیریت برگزاری و میزبان مانور:

  مدیریت محترم شرکت آسه آرد، خانم مهندس سراوانی

 

هماهنگی امور اجرا و برگزاری :

آقای مهندس محسنی

هماهنگی بخش عملیات :

مهدی صادقی

 

 http://seacave.persiangig.com/image/commander.jpg

 تشریح طرح عملیات توسط فرمانده

سناریو برگزاری مانور :

1.      سناریو تیم عملیاتی داخلی شرکت شامل :

مدیرت شرکت

مدیر بخش ایمنی

واحد ایمنی و آتش نشانی

واحد حراست

سایر عوامل درگیر در بحران در زمان حادثه

2.      سناریو مربوط به عملیات سازمان امدادو نجات جمعیت هلال احمر و سازمان های آتش نشانی که به عنوان واحدهای نجات درگیر حادثه خواهند شد.

 

سناریو بخش عملیاتی نجات توسط سازمانهای آتش نشانی وجمعیت هلال احمر:

 

بخش عملیاتی نجات بصورت تیم مرکب از سازمانهای آتش نشانی مشهد

سازمان آتش نشانی نیشابور، واحد آتش نشانی شهر جدید بینالود و تیم نجات جمعیت هلال احمر

خواهد بود

 

لجستیک تیم عملیاتی :

 

خودرو آتش نشانی آتش نشانی بینالود

خودرو امدادو نجات سازمان آتش نشانی مشهد

خودرو امدادو نجات جمعیت هلال احمر نیشابور

خودرو نجات آتش نشانی نیشابور

خودرو آمبولانس جمعیت هلال احمر نیشابور

خودرو آمبولانس اورژانس

 

نفرات تیمهای عملیاتی سازمانها وجمعیت :

تیم آتش نشانی بینالود 4 نفر شامل :

راننده و دونفر آتش نشان به سرپرستی آقای تمنانلو

 

تیم آتش نشانی مشهد شامل :

راننده ,سه نفر نجاتگر به سرپرستی آقای حاجی زاده


تیم جمعیت هلال احمر شامل 6 نفر در غالب تیم نجات و امداد به سرپرستی آقای امیریانی

 

تیم آتش نشانی نیشابور شامل :

راننده و سه نفر تیم نجات


مشهد:  ایمان شاکری، سعید هاشمی نژاد، اسد مشکینیان، حمید ناظر، سارا عدالتیان

نیشابور: مهدی صادقی، آبتین، علی حصاری، محسن حشمتی، مسعود مهدیانیان، حسین قرونه، امیریانی

 

 http://seacave.persiangig.com/image/Team.jpg

 

سناریو عملیات :

 

1.      نجات و امداد رسانی به مصدوم در ارتفاع 33 متری کانال سیلو ها :

                             بعد از بروز حادثه ایراد آسیب به یکی از کارکنان بخش مکانیک در ارتفاع 33 متری بالای سیلوها و تماس با مراکز امدادی آتش نشانی اورژانس و هلال احمر  تیمهای عملیاتی مذکور از پایگاه حرکت نموده و به محل حادثه اعزام میشوند و بعد از پارک خودرو های امدادی افراد تیمها تقسیم شده و با بررسی موردی حادثه و دریافت اطلاعات لازم اقدام به انتقال تجهیزات لازم به ارتفاع مینمایند .

لازم به ذکر است که کلیه تجهیزات مورد استفاده دارای شرایط استاندارد اروپائی و جهانی میباشد. با انتقال تجهیزات و بررسیهای کارشناسی و با توجه به نوع مصدومیت روش انتقال مصدوم از طریق برانکارد بسکت و از ارتفاع بصورت معلق انتخواب میشود.


http://seacave.persiangig.com/image/SAR.jpg


و تیمهای نجات به سه دسته تقسیم شده و وظیفه ثابت سازی مصدوم درون بسکت و نصب کارگاههای انتقال را انجام میدهند.

نکته اینکه کلیه عملیاتهای مربوطه از قبیل استفاده از طناب و ابزار با نصب سیستم طناب و ابزار پشتیبان انجام میگردد.

با نصب کارگاه تک پایه نجات و همچنین بسکت مصدوم شرایط برای انتقال مصدوم از ارتفاع فراهم میگردد. و مجموعه مصدوم همراه با یک نجاتگر با برقراری سیستم تک پایه نجات و استفاده از یک لاین طناب اصلی و 2 لاین طناب پشتیبان به پائین انتقال میابد و تحویل تیم امداد گشته تا برای انتقال به مراکز درمانی آماده گردد.

        http://seacave.persiangig.com/image/siloo11.jpg

2.      نجات و امداد رسانی به یکی از نیرو های بخش خدمات شرکت که در اثر حادثه رو طناب در ارتفاع 30 متری معلق مانده است :

 

عملیات نجات شخص مذبور با صعود یکی از نجاتگران با استفاده از تجهیزات صعود از طناب و با استفاده از یک رشته طناب اصلی و یک رشته طناب پشتیبان انجام شده و بعد از رسیدن به مصدوم اقدام به جدا سازی مصدوم از طناب و انتقال به سیستم نجات کرده و مصدوم را به پائین انتقال داده و تحویل نیروهای امدادی مینماید.



http://seacave.persiangig.com/image/sajjad.jpg

رهاسازی مصدوم از روی طناب


منبع:http://seacave.blogfa.com

نظرات 4 + ارسال نظر
فرنوش دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:39 ب.ظ

سلااااااااااااااام.........
خیلی جالب بود..کاش همه آینده نگر بودند و حداقل سالی یکبار اینگونه مانورها در شرکتها و کارخانجات برگزار می گردید..
خسته نباشیییییییییید

ابوالفضل دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:23 ب.ظ http://www.mardankhatar.blogsky.com

اونی که از این سیلو داره میره پایین تو نیستی

سلام ابوالفضل بخدا خودمم

دختر دریا دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:56 ب.ظ

بین زمین و اسمون معلق بودن چه احساسی داره ؟ گاهی تو زندگی انگار روحاْ معلقم !!

آزاد بودن

دختر دریا سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:17 ب.ظ

آزادی تو آسمونه ! نه اونجا !
معلق یعنی تغلق داشتن !
یعنی کنده نشدن از زمین !
یعنی ندونی کجا باید بری !
یعنی مزه اسمون رو چشیدی اما نمی تونی بری !

یعنی نفهمی کجایی هستی !!!!
:-(

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد